Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2009 23:02 - СВЯТА КРЪВ - В памет на Васил Левски
Автор: troha Категория: Изкуство   
Прочетен: 3094 Коментари: 22 Гласове:
1



Луна, звезди, любовен шепот в мрака...
Какво невинно щастие, о, боже!
Но който над трупа му не е плакал,
не е разбрал, че то е невъзможно
без тази свобода, която трябва
на всички ни еднакво по земята.
Затуй, че я ценя наравно с хляба,
те благославям! И благодаря ти!

Ах, Свободата! Сладката! За нея
не стига само кръв да се пролее.
Тя трябва да се отстоява смело
от живите останали - на дело!
Но делото! Но делото - това е
не просто работа за чест и слава. 
Борба е то, и то каква борба е!
С властта на егото - саморазправа.
Да се стопиш сред тези милиони,
които тихо бъдещето зидат.
Тук няма кой да ти кове закони -
ти сам си и везната, и Темида.
Така ли е, Апостоле? Аз зная -
рекъл би, ако беше жив: "Така е!"
Макар и най-достойният за трона,
единствен ти не пожела корона!
Единствен ти прозря, че не с имане
човекът може по човек да стане.
Човещината, святата, се ражда
от ситост не, а от духовна жажда!
Но жаждата! Но жаждата - това е
не просто порив, не ентусиазъм.
Борба е тя, и то каква борба е! -
нетленното от тленното да пазим.
Все още на глава от населението
се раждат по не знам си колко юди.
И губят пак, и губят поколенията
най-преданите си безсмъртни люде.

Сега е нощ. Децата кротко дишат,
в прегръдката ми сложили главички.
навън е лято, на липи мирише
и като в рая е спокойно всичко.
Но всичкото едва ли е всемира
на мисълта ми будна и тревожна.
Пак някой някъде е сам, умира -
и няма кой смъртта му да отложи!
Пак някой някъде, като тогава,
но с други средства и под друго име
главата му за своята продава -
и той е наш! - Апостоле, прости ми...
Менят се времената - с нова мяра
предателството трябва да се мери.
Умре ли то, в една едничка вяра
ще се сберат различните ни вери.
Не ли тогаз, Апостоле, копняла,
душата ни ще вкуси идеала?
Когато мислим и работим дружни - 
на себе си и на земята нужни!

Аз нямам друга дарба - имам слово.
Аз нямам друг учител - имам тебе.
Не чаках да ме храни наготово 
родината като ревливо бебе.
Но питам се сега, навръх живота:
със стиховете си какво й казах?
Успях ли малко, пък макар на йота,
да променя вселената на Аз-а?
Проправих ли поне една пъртина
през преспите на ледната забрава?
Не нося ли и аз греха, че стине
на паметта ни живата жарава?
Но питам се (защото те прегърна
душата ми): достойно ли живеем?
Очите ти сега ако ни зърнат,
дали сълза на гордост ще пролеят?
Или ще бъде същата сълзата, 
която под клепача ти замръзна
през онзи февруарски ден, когато
да видиш истината първи дръзна:
Народът български ще се въземе,
историята своя ще разлисти,
но ще се слее с истинското време,
когато сам, до дъно се пречисти!

Ах, Свободата! Сладката! За нея
е подвиг да умреш - и да живееш!
Мечта е тя, и то каква! - чиято
заветна цел е да живееш свято!
Апостоле, разбра се, че на книга
свободни да се наречем, не стига.
Не стигат само клетвените думи,
че ще вървим по чистите ти друми.
Отново като първолаци учим,
че свободата има измерения.
Не е свободен, който е заключил
правата си, от нея наследени.
Не е свободен, който е скъперник
и се пести за лични интереси.
Такъв дома си няма да зачерни
за черните очи на неизвестното.
А неизвестното като тогава -
и още повече! -  от нас изисква
да се прежалим, без да обещава
награди и отличия за риска...

В живота всеки сам народ си носи
световните и своите въпроси.
И всеки сам по своему си страда
под тежкия им кръст когато пада.
Родината е жива - вкусен хляба.
Но в нас започва нещо да се къса...
Ела, Апостоле, сега ни трябва
кръвта ти свята! Утре ще е късно.

Литературно-художествен алманах "МОРЕ", 1988г.

Този постинг посвещавам на всички, които си спомнят името на Левски и на които свободата да бъдат е по-скъпа от свободата да имат!...




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. eleonoraknyazheva - Много тежка тема
07.02.2009 23:42
засягаш, мила. Поклон пред този стих. Покланям се и пред многобройните доблестни българи, загинали за свободата на България, и паметта им, която по-късно с лекота прежалиха българските политици...
цитирай
2. rummi - даже не е въпрос на спомняне,
08.02.2009 10:57
а на незабравяне :-)

щастлива съм, че срещам истински докосване то тази така скъпа и свята тема и личност.
цитирай
3. troha - eieonoraknyazheva :)
08.02.2009 22:33
Отдавна искам да споделя написаното преди време. Ето че и днес е същото. Той гледа отгоре и какво ли си казва? "Народе!!!..."
цитирай
4. stasja - казва:
08.02.2009 22:38
"Народа???"
имам снимка на Левски на стената
цитирай
5. troha - rummi :)
08.02.2009 22:43
Както се родиха стихчетата в "Молитвениче"-то, така се родиха и тези стихове - по-различно от другите, по-мистично някак, отнякъде някой ми шепнеше цели пасажи. Всичко изтече на един дъх, сякаш съм го сбирала в душата си дълго. Което си е истина. От малка се чудя на този феноменален човек и още не съм намерила друг, с когото да го сравня или заместя. Благодаря ти за разбирането!
цитирай
6. troha - stasia :)
08.02.2009 22:49
Което означава: Чиста душа - висока мисъл - дълбоко разбиране!...
цитирай
7. compassion - Всеки народ има своите герои
09.02.2009 10:11
Но нашият Левски е сравним само с божия син: не се възгорвява, не ламти да има, а ходи сред простите хора да ги буди, защото ги обича, а те го предават.
Прекрасен стих отново, възпяващ най-достойния българин. Поздрав!
цитирай
8. troha - compassion :)
11.02.2009 11:01
Няма думи, достатъчни да опишат светостта на Апостола! Всеки от нас добавя по нещо от сърцето си към неговия образ. За мен той е по-жив от живите и, както го сравняваш с Христос, сигурно ни гледа отгоре с любов и печал - дано и с надежда!
цитирай
9. anastasiia - Поздравявам те
11.02.2009 21:00
за стихотворението!...
Свято име...
цитирай
10. troha - anastasiia :)
11.02.2009 23:25
Благодаря за поздрава! И се радвам, че си ме посетила, жизнерадостна душа!
цитирай
11. apka - Prekrasno napomnqne
12.02.2009 01:14
Svobodata da buda mi e po - skupa ot svobodata da imam!
BGlagodarq blagodarq blagodarq!
Poklon pred Apostola!
цитирай
12. troha - arka :)
13.02.2009 20:21
И аз ти благодаря и те поздравявам! Наистина:Поклон!
цитирай
13. julllinkata - Хубаво е:)
15.02.2009 05:41
Наистина...Въпреки, че аз отявлено си поддържам Ботев и особено любимия ми стих "Ней"....вълнува ме любовта, какво да кажа:)
Поздрави:)
цитирай
14. yuliya2006 - КАЗВАТ ЧЕ ВЕЛИКИТЕ ХОРА ПРАВЯТ ЕДИН ...
15.02.2009 08:37
КАЗВАТ ЧЕ ВЕЛИКИТЕ ХОРА ПРАВЯТ ЕДИН НАРОД ВЕЛИК!
И АЗ ВЯРВАМ В ТОВА И ТИ БЛАГОДАРЯ ЗА ЧУДНИЯ СТИХ!
С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
15. troha - jullinkata :)
15.02.2009 12:59
Съгласна съм с теб за Ботев. Ценя изключително високо поезията му. А тази, за която пишеш, особено ме вълнува с интимната си лиричност. Според мен двамата с Левски са двете страни на идеала за човек. Сега са други времената и ценностите се пренареждат, знам. Ще има още нови прочити на великите. Въпросът е, че си остават велики! Поздрав и за теб!:):)
цитирай
16. troha - yuliya2006 :)
15.02.2009 13:11
Мила Джулия, аз вярвам в силите на нашия народ. Вярвам, че във вените ни тече неспокойна и благородна кръв. Но сякаш съдбата ни подлага на изпитания, за да го докажем. Пък и живеем на толкова интересно, възлово географско място. През нас минават всички ветрове на промените в света. И ето че в много посоки българският гений показва ръста си. Но единението, единението ни чака!!! Всеки трябва вече да бъде човек на народа си, но и на планетата. Това променя задачите и затова ни е трудно. Благодаря ти от сърце,че ме навести! :):)
цитирай
17. анонимен - a aз се просълзих от радост !
18.02.2009 21:12
Че народа ми не е забравил Апостола и неговото дело ! Благодаря ти troh4ke !Благодаря че те има да сътвориш този прекрасен истински взет от живота стих !Толкова истина си написала !
цитирай
18. troha - lidis :)
18.02.2009 22:13
Твоите думи означават много за мен, тъй като са казани от дистанция и изразяват поглед отвън. Но идат дълбоко от сърцето! Бих искала повече хора да имат твоето усещане за български дух. Благодаря за посещението!!
цитирай
19. анонимен - Благодаря ти за този постинг!
19.02.2009 07:56
Поклон!!!
цитирай
20. troha - vishnichka :)
19.02.2009 18:16
Наистина поклон!!! Пред паметта и делото на безкористния и слънчев дух на йеродякон Игнатий - този национален колос, този ангел в черно расо, който сигурно бди и се моли за нас и се надява да проумеем смисъла на всяка саможертва... И аз благодаря, мила, че можем заедно да споменем Левски!
цитирай
21. buket - Той е незаменим
21.02.2009 20:03
Единствено всички заедно,
можем да го доближим.
Бързо свършват прекрасните неща.
Като едно посвещение.
Това ме натъжава.
цитирай
22. troha - buket :)
22.02.2009 14:11
Задачата е неимоверно трудна, но единствено нейното решение ще ни донесе нов живот в бъдещето. Засега тъгата надделява. Благодаря за посещението!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: troha
Категория: Поезия
Прочетен: 264288
Постинги: 86
Коментари: 780
Гласове: 3761
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031